Spoorzone

Spoorzone Delft

De huidige situatie: een knelpunt.
De spoorlijn in Delft loopt langs de historische binnenstad en is aangelegd in de negentiende eeuw. In de loop van de vorige eeuw is het treinverkeer gegroeid. De overgang van het spoor werd daardoor een steeds moeilijker te nemen barrière in de stad. Daarom werd in de jaren zestig een viaduct onder het spoor aangelegd. Een grote verbetering. Toch groeide het viaduct in de jaren daarna uit tot een nieuw knelpunt. De lijn bleef bij Delft tweesporig, terwijl het overige spoor tussen Amsterdam en Rotterdam geleidelijk werd uitgebreid tot vier sporen.

Flessenhals
Het viaduct door Delft is nu als een flessenhals in het drukste spoortraject in de Randstad, met 350 treinen per dag. Het is een milieuknelpunt: het treinverkeer op het viaduct levert veel geluidsoverlast op voor de omwonenden.

Verder vormt het een barrière in de stad, het ontsiert het historische stadsbeeld en het levert veiligheidsrisico’s op. Het Delftse station is krap en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Ten slotte is het tweesporige viaduct niet berekend op een groei van het treinverkeer.
Bovenstaande tekst komt van de website www.spoorzonedelft.nl.

Ik tracht zo regelmatig mogelijk een fotoserie toe te voegen zodat u een beeld krijgt van de voortgang.

 

Spoorzone 1 - 9
1 – maart 2009
Zoals het was!
Spoorzone 2 - 5
2 – september 2009
Begin van de sloop.
Spoorzone 3 - 4
3 – november 2009
Nog steeds slopen!
Spoorzone 4 - 4
4 – februari 2010
Winter
Spoorzone 5 - 3
5 – maart 2010
Blauwe brug
Spoorzone 7 - 10
6 – juni 2010
Damwanden maken

 

 

 

 

 

 

 

Spoorzone 7 - 6
7 – september 2010
Donkere wolken!
Spoorzone 8 - 1
8 – november 2010
Stalen damwanden
Spoorzone 9 - 5
9 – maart 2011
Tunneldak
Spoorzone 10 - 12
10 – juni 2011
Begin bouw stadskantoor
Spoorzone 11 - 5
11 – november 2011
Sloop Irenetunnel
12 – juni 2012
Onder de grond

 

 

 

 

 

 

 

Spoorzone 13 - 3
13 – oktober 2012
Fietsen!
Spoorzone 14 - 11
14 – maart 2013
Kijkje beneden
Spoorzone 15 - 5
15 – oktober 2013 Stadskantoor in aanbouw
Spoorzone 16 - 2
16 – december 2013
Stadskantoor krijgt beglazing
Spoorzone 17 - 17
17 – mei 2014
Open dag
18 – oktober 2014 Stadskantoor is bijna klaar!

 

 

 

 

 

 

 

Spoorzone 19 - 2
19 – 23 februari 2015 een week voor de opening.
20 – 28 februari 2015, het station is geopend!
21 – 13, 14 en 17 maart 2015, sloop van het oude spoor.
SPZ22-10-IMG_1891
22 – 30 maart 2015 aanleg definitieve trambaan.
Spoorzone 23 - 11
23 – 3 april 2015 sloop spoorviaduct begonnen.
Spoorzone 24 - 9
24 – 7 april 2015 de sloop is in volle gang.

 

 

 

 

 

 

 

Spoorzone 25 - 6
25 – 30 april 2015 er wordt nog steeds gesloopt.
4
26 – 26 mei 2015 start aanleg van de 2e tunnelbuis.
7
27 – juni 2015 ook de blauwe brug wordt gedemonteerd.
Spoorzone 28 - 3
28 – 10 juli 2015 bijna laatste deel sloop.
Spoorzone 29 - 3
29 – 25 aug. 2015 voorbereidingen definitieve sloop laatste deel.
Spoorzone 30 - 7
30 -10 september 2015 het laatste deel is gesloopt.

 

 

 

 

 

 

 

 

SP31-03-IMG_2541
31 – 28 december 2015 Aanleg parkeergarage.
Spoorzone 32 - 5
32 – 5 februari 2016 Fietsen!
Spoorzone 33 - 10
33 – 11 april 2016 Nog steeds aan de gang!
Spoorzone 34 - 6
34 – 24 mei 2016 Uitbreiding nieuwe stadskantoor.
SP35-14-IMGL2959
35 – 6 juli 2016 Sloop laatste deel Irenetunnel.
Spoorzone 36 - 16
36 – 21 oktober 2016 Dak parkeergarage en nieuwbouw in het spoorzonegebied.

 

 

 

 

 

 

 

 

37 – 2 februari 2017 Irenetunnel is weg en tramlijn op definitieve plaats
38 – 30 maart 2017 Nieuwe wegen en fietspaden
39 – 12 augustus 2017 Het spoorzonegebied nadert zijn voltooiing
40 – 6 oktober 2017 De autoweg door het spoorzonegebied is opengesteld.
41 – februari 2018 Het spoorzonegebied is zo goed als klaar!
42 – april 2018 Het oude stationsgebouw wordt opgeknapt.

 

 

 

 

 

 

 

 

43 – mei 2018 Tulpen!
44 – 4 december 2018 verdere ontwikkeling spoorzonegebied
45 – 22 december 2018 opening park “Spoorloos”